Pacienti známkovali zdravotnícke zariadenia

18.04.2008 Celý región

Bratislava, 17. apríl 2008. Dôraz na bezpečnosť pacientov, transparentné hodnotenie lekárov, ich odmeňovanie podľa výsledkov liečby.
Takto vníma zdravotná poisťovňa (ZP) DÔVERA svoje poslanie a spôsob, ako môže prispieť ku kvalite zdravotnej starostlivosti. Robí konkrétne kroky. Posilňuje motivačné odmeňovanie lekárov, vylepšuje ich hodnotenie a výsledky tohto hodnotenia zverejňuje. Zvyšuje tak dostupnosť informácií, na základe ktorých si môžu pacienti slobodne vyberať zdravotnícke zariadenie.

ZP DÔVERA sprístupnila pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov výsledky prieskumu spokojnosti poistencov - pacientov s lôžkovými zdravotníckymi zariadeniami za rok 2007. V blízkej budúcnosti ako prvá zdravotná poisťovňa v histórii slovenského zdravotníctva zverejní aj vlastné komplexné hodnotenie nemocníc a ústavov. Zdravotné poisťovne síce doteraz takéto hodnotenia vypracúvali, no nesprístupňovali ich verejnosti. „Chceme byť lídrom, chceme, aby naši klienti ale aj zdravotnícke zariadenia mali prístup k takýmto dátam. Vnímame to ako náš prínos k zvyšovaniu kvality liečby, k informovanejšiemu rozhodovaniu pacientov a k ochrane ich bezpečnosti. Toto sú celosvetové trendy, “ hovorí riaditeľ úseku nákupu zdravotnej starostlivosti ZP DÔVERA Miroslav Žilinek.

Pacienti hospitalizovaní v roku 2007 hodnotili správanie personálu, ubytovanie a stravu a subjektívny pocit z úspešnosti liečby. Z toho vzišlo celkové hodnotenie. Respondenti prieskumu známkovali zariadenia tak ako v škole, teda od 1 do 5. Žiadne nedostalo horšiu známku ako 3. Napriek tomu možno povedať, že občania rozdiely medzi poskytovateľmi vnímajú. V najlepšej dvadsiatke zariadení sa neobjavila žiadna fakultná nemocnica. Najlepšie dopadli menšie regionálne zdravotnícke zariadenia a špecializované ústavy.

Fakty o prieskume spokojnosti
- Zdravotná poisťovňa oslovila poštou, telefonicky a e-mailom 10 056 poistencov, ktorí boli v roku 2007 hospitalizovaní v niektorom zo zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti. Do prieskumu neboli zaradené kúpele.

- Poistenci dostali dotazník s 12 otázkami mapujúcimi tri základné oblasti: prístup a správanie personálu, kvalitu ubytovania a stravy a subjektívne hodnotenie úspešnosti liečby (teda spokojnosť s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou).

- Každú z týchto troch oblastí oznámkovali na stupnici od 1 do 5, pričom 1 znamenala najlepšie hodnotenie a 5 najhoršie. Celková dosiahnutá známka každého zdravotníckeho zariadenia vznikla ako priemer troch čiastkových známok.

- Dotazník vyplnilo 4 121 poistencov, čo predstavuje návratnosť 41 %.

- Hodnotených bolo 102 zdravotníckych zariadení, no k 18 z nich sa nevyjadrila dostatočne početná vzorka respondentov. Vyhodnotených teda bolo spolu 84 zariadení.

- Nemocnice Šaľa a Komárno patriace neziskovej organizácii FORLIFE a nemocnice Žiar nad Hronom a Rimavská Sobota patriace neziskovej organizácii Nemocnice a polikliniky boli vyhodnocované spoločne, teda ako FORLIFE, n. o. a Nemocnice a polikliniky, n. o. Dôvodom je fakt, že anonymní respondenti prieskumu ich v dotazníkoch presne neidentifikovali a nebolo možné priradiť ich odpovede konkrétnemu pracovisku.

***

DÔVERA, zdravotná poisťovňa, a. s. je najväčšou súkromnou zdravotnou poisťovňou na Slovensku s takmer 865 000 poistencami a s trhovým podielom 16 percent. Vznikla spojením zdravotných poisťovní SIDERIA a DÔVERA 1. januára 2007. Zdravotná poisťovňa (ZP) DÔVERA má zmluvy s vyše 10,5-tisíc poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. V starostlivosti o zdravie poistencov má 13-ročnú tradíciu. V prvom nezávislom hodnotení inštitútu HPI v roku 2007 získala najvyššie možné ohodnotenie – rating A. V rovnakom roku udelila 61-členná odborná porota súťaže Zlatá minca 2007 ZP DÔVERA druhé miesto v kategórii zdravotné poistenie. Poslaním ZP DÔVERA je zabezpečenie kvalitnej a efektívnej zdravotnej starostlivosti s dôrazom na prevenciu. Preto poistencom sprístupnila preventívne služby Mamografy, Hepatitída a ďalšie. Klientom je k dispozícii prostredníctvom celoslovenskej siete 62 pobočiek, nonstop bezplatnej Zákazníckej linky 0800 150 150 aj v rámci elektronickej pobočky. Ďalšie informácie na www.dovera.sk.
 

Vyberte región